Cari Blog Ini

Jumaat, 29 Mac 2013

SAHABAT..........Tolong ingatkan saya....


 Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t buat sahabat2 ana yang dikasihi... Ana harap semuanya sihat2 belaka. :) Lama rasanya ana x berkesempatan menulis entry baru di blog ini.. Maaflah atas komitmen kerja yang semakin banyak sekarang...Namun tugas sebagai seorang dai'e tetap tak dilupakan.. 

Sedikit bingkisan untuk ana kongsikan buat sahabat2 ana.... Ukhwah Fillah Abadan Abada.  


tolong ingatkan saya

jangan jadi anak derhaka
mak ayah dilupakan jangan
usah diluka hati dan perasaan
tolong ingatkan saya
supaya ingat pesanan guru
bukan sekadar peringatan
tapi tarbiyah berpanjangan
tolong ingatkan saya
dengarlah dan bacalah al-quran
tika radio penuh hiburan
tika tv penuh hindustan
tolong ingatkan saya
di mana islamnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat dan dijarangkan
tolong ingatkan saya
jadilah sahabat yang baik
sentiasa memberi peringatan
sentiasa menerima teguran
tolong ingatkan saya
kalau bercinta biar keranaNya
dalam memilih utamakan Iman
kelak ikatan dihindari syaitan
 

tolong ingatkan saya
hidup ini satu kembara
kutiplah mutiara dalam perjalanan
moga di sana menjadi bekalan
tolong ingatkan saya
diri ini milik Yang Kuasa
kepadaNya jiwa diserahkan
segala-galanya Dialah tumpuan
tolong ye ingatkan saya... 


Syukran ana ucapkan buat sahabat yang sudi membaca blog ana.... Moga kalian dirahmati ALLAH selalu... Yang penting..baca..faham..hayati dan amalkan segala kebaikan yang berada dalam bingkisan ini..Insya ALLAH kita mampu. 

~~ Beramal Kerana ALLAH ~~ "Asmiirs Hasmah"




Rabu, 27 Mac 2013

RENUNGAN UNTUK SUAMI

RENUNGAN UNTUK SUAMI

Assalamualaikum.w

nak layan hati dan perasaan dulu.. jom baca tuk para suami dan yg akan jd suami..


Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia.

Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah tidaklah setaqwa Aisyah pun tidak setabah Fatimah

Justeru isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya Cita- cita menjadi solehah...

Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama

Isteri menjadi tanah kamu langit penaungnya
Isteri ladang tanaman kamu pemagarnya
Isteri kiasan ternakan kamu gembalanya
Isteri adalah murid kamu mursyidnya
Isteri bagaikan anak kecil kamu tempat bermanjanya
Saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya
seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya
seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya..
Pernikahan atau perkawinan menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa

Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt. kerana memiliki isteri yang tak sehebat mana

Justeru kamu akan tersentak dari alpa

Kamu bukanlah Rasulullah saw?..
Pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah
Cuma suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh... amin.

Untuk isteri pula.. renungkanlah...

Pernikahan atau perkahwinan membuka tabir rahsia
Suami yang menikahi kamu tidaklah semulia Muhammad saw?..
Tidaklah setaqwa Ibrahim
Pun tidak setabah Ayyub atau pun
Segagah Musa.. apalagi setampan Yusuf
Justeru suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang punya
Cita cita membangun keturunan yang soleh...

Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama
Suami menjadi pelindung kamu penghuninya
Suami adalah nahkoda kapal kamu pengemudinya
Suami bagaikan pelakon yang nakal kamu adalah penonton kenakalannya
Saat suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgahsananya
Seketika suami menjadi bisa kamulah penawar ubatnya
Seandainya suami bengis lagi lancang sabarlah memperingatkannya..

Pernikahan ataupun perkahwinan mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa

Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt
Kerana memiliki suami yang tak segagah mana
Justeru kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna di dalam menjaga
Pun bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara



Cuma wanita akhir zaman yang berusaha menjadi solehah... amin...

Justeru itu wahai para suami dan isteri.
jangan menuntut terlalu tinggi
seandainya diri sendiri jelas tidak berupaya

Mengapa mendambakan isteri sehebat Khadijah andai diri tidak semulia rasulullah

Mengapa mengharapkan suami setampan Yusof seandainya kasih tak setulus Zulaikha

Tidak perlu mencari isteri secantik Balqis andai diri tidak sehebat Sulaiman DAN
Tidak perlu mencari suami seteguh Ibrahim andai diri tidak sekuat Hajar dan Sarah..

wassalam..

Sabtu, 23 Mac 2013

6 TAHUN 2 BULAN 23 HARI Bukan pengukur


Inni Akhofullah ( Sesungguhnya aku takutkan Allah )

    Tahun ini, bulan ni, hari ini Genaplah sudah cinta silent aku selama 6tahun 2 bulan 23 hari..lama kan ? tapi itu bukan pengukur tahap mana setianya aku bersama cinta silent tersebut. tapi mengukur  tahap mana aku perlu bersabar dalam menjaga hati ini. 

  Tapi aku kalah dalam bulan ini...KALAHHHHHHHHHHHHHH,sekian lama aku tidak pernah melihatnya wujud di hadapanku, kini kami bergerak kerja bersama, bermsj dan berhadapan secara bermeting BERSAMA_Allahurobbi betapa sakitnya hati..SAKIT .......

    SEBELUM KETIBAAN nya, akhir bulan 10 aku berusaha dan terus berusaha melupakan insan ini, aku putus asa detik dan saat SAKITNYA hati melayari cinta pendam yang bg shbt2ku melihatnya PERKARA SIA-SIA.

    Memendam perasaan ini adalah 1 peyiksaan, tapi mempunyai rasa keistimewaan terhadap 1 kepayahan..
aku tak mahu jalan2 cinta ini ditaburi cinta2 monyet yang tiada kesudahan.


PERCAYALAH...
  jika dia mengetahui akan hasrat ini, dan sudi menerima aku ini...1 nasihat aku kepada kamu ( Wahai si cinta pendam ku ) aku selalu takut...teramat TAKUT dan semastinya akan TAKUT MURKAH ALLAH...
kamu adalah insan soleh yang menggerakkan hati si solehah pada awal nya, cinta silent itu akan LENYAP bilamana KAU TURUT SERTA MEMBENGKOKKAN KU ..

AMAT SAKIT, NAMUM AKU PERCAYA AKAN TIBA MASANYA, ALLAH BERIKAN KEMANISAN DALAM KEPAHITAN ITU.Hatta amat nipis aku mgthui kita akan bersama....




Selasa, 19 Mac 2013

TABARRUJ ? SEJAUH MANA KEFAHAMAN KITA

Bismillahirrahmanirrahim 

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Apa khabar sahabat2 ana semua. Ana harap semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan semoga kalian sentiasa berada dalam lindungan ALLAH... 

Untuk entry kali ini , ana nak berkongsi dengan semua tentang satu istilah yang biasanya berlaku pada wanita @ muslimat iaitu "TABARRUJ" ........... Ilmu yang ana nak kongsikan ini bukan sahaja untuk wanita malah untuk lelaki jua supaya lelaki dapat mengingatkan kepada isteri, adik beradik dan ahli keluarga. 

Apa itu "Tabarruj" ? 

Imam Ibnu Mandzur, dalam Lisaan al-’Arab menyatakan;
“Wa al-tabarruj: idzhaar al-mar`ah ziinatahaa wa mahaasinahaa li al-rijaal (tabarruj adalah menampakkan perhiasan dan anggota tubuh untuk menarik perhatian laki-laki bukan mahram.”
Di dalam kitab Zaad al-Masiir dinyatakan;
Tabarruj, menurut Abu ‘Ubaidah, adalah seorang wanita menampakkan kecantikannya.Sedangkan menurut al-Zujaj; tabarruj adalah menampakkan perhiasaan, dan semua hal yang boleh merangsang syahwat lelaki.

Tidak dinafikan wanita tidak dapat dipisahkan dengan bersolek, berhias dan rapi diri supaya kelihatan lebih anggun dan menawan. Tetapi persoalannya untuk apa dan didepan siapa mereka bersolek @ berhias. ? Di zaman moden ini.....tidak dapat dinafikan tidak semua wanita memahami istilah "tabarruj"..Oleh yang demikian, jika kita lihat di mana2 pun samada di pusat membeli belah..di majalah... dan sebagainya... terlalu ramai wanita yang bersoleh terlalu berlebihan di khalayak umum sehingga dilihat lelaki2 yang bukan mahramnya yang menikmati keindahan dan kecantikan mereka. Nauzubillhi Min Zalikh... 

Allah berfirman:
Dan hendaklah kamu tetap berada di rumahmu, dan janganlah kalian berhias dan bertingkah laku seperti model berhias dan bertingkah lakunya orang-orang jahiliyah dahulu (tabarruj model jahiliyah).” (Qs. Al-Ahzab: 33)

Disini ana ingin berkongsi apakah perbuatan yang menyebabkan kita boleh dikategorikan sebagai "tabarruj" 




1. Mengenakan pakaian tipis dan ketat. 

 -Pakaian yang tipis sehingga menampakkan kulit badan seperti baju yang menggunakan kain net, baju yang perlu dipakai bersama lining, dan apa2 baju yang jarang. 
- Pakaian yang ketat  sehingga menampakkan susuk badan... biasanya ia hanya dikaitkan dengan t-shirt atau singlet tetapi perlu diingat baju kurung dan jubah yang ketat dan mengikut susuk badan juga dikategorikan disini... Memang ramai yang suka memakai jubah tetapi berapa ramai yang memakai jubah mengikut syariat islam? Tepuk dada tanya iman.

Ada dua golongan manusia yang menjadi penghuni neraka, yang sebelumnya aku tidak pernah melihatnya; yakni, sekelompok orang yang memiliki cambuk seperti seekor sapi yang digunakan untuk menyakiti umat manusia; dan wanita yang membuka auratnya dan berpakaian tipis merangsang berlenggak-lenggok dan berlagak.  Mereka tidak akan dapat masuk surga dan mencium baunya.  Padahal, bau surga dapat tercium dari jarak sekian-sekian.” [HR. Imam Muslim]

2. Memakai wangian dihadapan lelaki yang bukan mahram

Nabi saw bersabda,
Siapapun wanita yang memakai wangian kemudian melewati suatu kaum agar mereka mencium baunya, bererti ia telah berzina.”[HR. Imam al-Nasaaiy]
 3. Berhias untuk lelaki yang bukan mahramnya. 

Seorang wanita diharamkan berhias untuk selain suaminya.  Ini kerana, tindakan seperti ini termasuk dalam kategori tabarruj.   Dalam sebuah hadits diriwayatkan, bahawa Nabi saw bersabda;
Seorang wanita dilarang berhias untuk selain suaminya.” [HR. Imam Ahmad, Abu Dawud, dan al-Nasaaiy]
 4. Berdandan Berlebihan

- Berdandan berlebihan ini bermaksud memakai solekan yang tebal dengan eye shadow, blusher, lipstic, celak dan pelbagai lagi dihadapan lelaki bukan muhrim sedangkan didepan mahram xde pun sampai mcm tu... 

- Imam Bukhari menyatakan, bahwa tabarruj adalah tindakan seorang wanita yang menampakkan kecantikannya kepada orang lain.”
Larangan tersebut juga telah disebutkan dalam al-Quran. Allah swt berfirman;

Janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.”[Al-Nuur:31]
5. Membuka Sebahagian Aurat

- Bermaksud wanita yang tak melabuhkan tudungnya sehingga ke bawah dada. Sebagai contoh tudung sarung sekarang yang kadangkala ana lihat di paras atas dada. Kemudian ada fesyen yang mekai turban tanpa menutup leher dan dada nya.  Dan kadangkala ada yang memakai tudung tetapi sebahagian telinganya tidak ditutup untuk dipasang anting2 yang berjurai2...

- Selain itu terdapat sebahagian wanita yang menyanggul rambutnya sehingga ke atas kemudian memakai tudung dan dipinkan tudungnya di bahagian belakang leher dan kemudian dinampakkan rambut yang disanggulnya seperti bonggol2 unta. 

 6. Menghilangkan Tahi Lalat dan Meratakan Gigi

 Wanita dan lelaki juga dilarang menghilangkan tahi lalat dan meratakan giginya agar kelihatan lebih cantik.   Dari Ibnu Umar ra diriwayatkan, bahwasanya Rasulullah saw mengutuk orang yang menyambung rambut dan orang yang disambung rambutnya, serta orang yang membuat tahi lalat dan orang yang minta dibuatkan tahi lalat.” [HR. Bukhari dan Muslim]


Dalam riwayat lain dituturkan, bahwa Ibnu Mas’ud ra berkata;
Allah melaknat orang yang membuat tahi lalat, dan orang yang minta dibuatkan tahi lalat, orang yang menukur keningnya, dan orang yang memangur giginya (meratakan gigi dengan alat) dengan maksud untuk memperindah dengan mengubah ciptaan Allah”.  Kemudian Ummu Ya’qub menegurnya,”Apa ini?”  Ibnu Mas’ud ra berkata, “Mengapa saya tidak mengutuk orang yang dikutuk oleh Rasulullah saw; sedangkan di dalam kitab Allah, Allah swt berfirman, “Apapun yang disampaikan oleh Rasul kepadamu, laksanakanlah dan apa pun yang dilarangnya maka jauhilah”.[HR. Bukhari dan Muslim]

Sebenarnya terlalu banyak perbuatan yang boleh dikategorikan sebagai tabarruj tetapi ana tidak merungkainya disini. In Shaa ALLAH...jika ada kesempatan ana masukkan dalam blog ini.. 

Secara kesimpulan, bahaya tabarruj amatlah banyak dan sayangnya masih ramai wanita yang tidak memahami bahaya ini dan tidak menyedari tentang batas2 berhias didalam islam.  Sedangkan kecantikan wanita itu hanya untuk suaminya dan mahramnya sahaja. 

Ana menyeru pada sesiapa yang membaca enty ini samasa lelaki atau wanita dan sudah memperoleh ilmu dan manfaatnya dipersilakan share ilmu ini untuk wanita2 kesayangan anda...bukan sahaja isteri malah ibu anda...adik beradik dan sahabat2 anda.... Sudah tiba masanya kita sama2 memberi pendedahan kepada semua umat islam supaya tidak menjadi hamba fesyen semata2...  Luaskan pintu untuk masuk ke syurga bukan luaskan pntu untuk ke neraka...

Sama2 lah kita baca, fahami dan amalkan serta tekad dalam hati untuk berubah. In Shaa ALLAH kita mampu...Semuanya dengan izin ALLAH.. 

Sekian sahaja dari ana. Wassalam

~~~ Beramal kerana ALLAH ~~~

"Asmiirs Hasmah" 





Mengapa saya masuk islam ? ---- Yusof Islam

Bismillahirrahmanirrahim 

Assalamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh

Lama rasanyer ana x update blog Musafir Cinta Agung..minta maaf sangat. Baru sekarang ada kelapangan untuk update sesi tazkirah untuk kali ni atas tuntutan2 kerja. 

 Apepun entry kali ni ana nak berkongsi cerita bagaimana kisah seorang muallaf iaitu Cat Steven terbuka hati untuk menerima dan menganuti agama Islam dan sekaligus menukar namanya kepada "Yusof Islam"

Jom sama2 kita hayati dan ambil pengajaran disebalik kisah beliau... Moga sama2 peroleh manfaat dan kesedaran dalam hati kita yang sememangnya sejak dilahirkan sudah bergelar ISLAM.... 

 Ingat sahabat.... ISLAM itu bukan hanya pada nama dan IC..... tetapi kita perlu aplikasikan kehidupan seharian kita dengan cara hidup sebagai "ISLAM".. 

Mengapa Saya Masuk Islam? -Yusof Islam




Saya dilahirkan dalam sebuah rumah yang penghuninya beragama Kristian. Diajar bahawa tuhan itu wujud, tetapi kita tidak ada hubungan secara langsung dengan tuhan.

Lantas kita perlu mewujudkan satu cara untuk menghubunginya, iaitu melalui Jesus. Dan apabila mereka mengatakan yang tuhan itu tiga, saya menjadi lebih bingung tetapi saya tidak mampu membantah atau membahaskannya.

Namun, sedikit demi sedikit, saya mendapati diri semakin jauh daripada pendidikan yang berbentuk agama ini.

Saya mula mencipta muzik dan mahu menjadi seorang bintang terkenal. Akhirnya, saya berjaya menjadi seorang yang sangat terkenal.

Pada waktu itu, saya berusia belasan tahun tapi nama dan gambar terpampang di semua bentuk media.


Mereka membuat saya lebih besar dan kerana itu saya juga mahu hidup dengan cara yang lebih besar daripada hidup yang sebenarnya, dan satu-satunya cara untuk mendapatkannya ialah dengan menikmati arak dan dadah.

Selepas setahun berjaya menikmati kemewahan dan hidup secara [I]high[/I], saya sakit teruk dijangkiti penyakit TB dan perlu dirawat di hospital.

Kemudian, tiba satu ketika apabila saya rasa agama Buddha itu nampak baik dan mulia, tetapi saya masih belum bersedia menjadi seorang sami Buddha dan memisahkan diri daripada masyarakat sepenuhnya.

Saya mencuba pula Zen dan Ching, numerologi, kemudian kad-kad pakau dan astrologi. Saya cuba membuka semula kitab Bible tetapi tidak menjumpai apa-apa. Pada waktu itu, saya masih tidak tahu sesuatupun tentang Islam.

Kemudian satu keajaiban berlaku. Abang saya melawat sebuah masjid di Jerusalem. Dia begitu kagum dengannya. Masjid itu dirasakan penuh dengan kehidupan (tidak seperti gereja-gereja dan rumah-rumah biara yang dirasakan kosong), aman dan tenang.



Dia memberikan saya senaskah terjemahan al-Quran yang dibawanya dari sana. Dia tidak pula menjadi seorang Muslim tetapi dia dapat merasakan yang ada sesuatu dalam agama itu, dan dia fikir mungkin saya akan menjumpai sesuatu juga.

Apabila saya terima kitab itu, saya mendapat petunjuk yang bakal menerangkan segala-galanya kepada saya - siapa diri saya, apakah tujuan hidup di dunia, apakah sebenarnya hakikat hidup dan apakah hakikat yang akan berlaku, dan di mana saya datang. Saya sedar bahawa inilah agama yang benar; agama yang bukan dalam erti kata yang difahami oleh Barat, bukan agama yang hanya berguna untuk masa tua anda.

Perkara pertama yang ingin saya lakukan pada waktu itu ialah menjadi seorang Muslim.

Pada tahap ini juga, saya mula menemui keyakinan. Saya merasakan sudah pun menjadi seorang Muslim. Apabila saya membaca kitab al-Quran itu, barulah saya sedar bahawa kesemua para nabi yang diutus Allah itu membawa ajaran yang sama.

Lantas, mengapakah penganut Kristian dan Yahudi saling tidak sefahaman? Sekarang saya tahu bagaimana orang Yahudi tidak mahu menerima Jesus sebagai utusan Tuhan dan mereka juga telah menukar ayat-ayat Tuhan.

Penganut Kristian salah faham akan ayat-ayat Tuhan dan menganggap Jesus anak Tuhan. Kesemuanya masuk akal dan begitu mudah difahami.

Inilah keindahan al-Quran. Ia membuat anda berfikir dan mencari jawapan, dan tidak menyembah matahari atau bulan tetapi Tuhan yang Esa yang telah menciptakan segala-galanya.



Apabila saya lebih banyak membaca kitab al-Quran, ia menceritakan pula tentang sembahyang, sifat pemurah dan sifat suka berbuat baik.

Saya masih belum menjadi seorang Islam lagi, tetapi saya sudah dapat merasakan bahawa satu-satunya jawapan untuk saya ialah al-Quran; bahawa Tuhan telah menghantarnya kepada saya, dan saya menyimpannya sebagai satu rahsia. Tetapi al-Quran itu juga berkata-kata pada beberapa peringkat yang berlainan. Saya mula memahaminya pada peringkat yang lain pula.

Al-Quran mengatakan, "Mereka yang beriman tidak menjadikan orang kafir sebagai temannya dan orang beriman itulah saudaranya."

Pada tahap itulah, timbul keinginan saya untuk bertemu dengan saudara-saudara selslam.

 Saya melawat Jerusalem (sepertimana yang dilakukan abang saya). Di Jerusalem, saya masuk ke dalam masjid dan duduk. Seorang lelaki datang menghampiri dan bertanya apa yang saya mahu. Saya beritahu dia yang saya seorang Muslim. Dia bertanya lagi, apakah nama saya. Saya jawab, "Stevens". Dia kelihatan keliru. Setelah itu, saya menyertai sembahyang berjemaah, walaupun tidak begitu menjadi.

Peristiwa ini berlaku pada tahun 1977, lebih kurang satu setengah tahun selepas saya menerima al-Quran daripada abang saya.

Lantas, pada satu hari Jumaat, iaitu selepas menunaikan sembahyang Jumaat, saya pergi bertemu imam Masjid New Regent dan melafazkan syahadah di tangannya.

Saya telah menjadi seorang yang memiliki kemasyhuran dan kemewahan. Tetapi saya begitu sukar mendapatkan petunjuk, walau bersungguh-sungguh saya cuba mendapatkannya, sehinggalah saya ditunjukkan dengan al-Quran.

Sekarang saya sedar bahawa saya boleh berhubung secara langsung dengan Tuhan, tidak perlu menggunakan perantara. Islam mengangkat semua halangan ini.



Saya tidak pernah berjumpa orang Islam sebelum saya memeluk agama suci ini. Saya lebih dahulu membaca al-Quran dan menyedari bahawa tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini.

Hanya Islam yang sempurna, dan sekiranya kita semua meniru akhlak Rasulullah s.a.w., kita akan berjaya.

Moga-moga Allah memberikan kita petunjuk dan hidayah-Nya untuk menuruti jejak langkah Rasulullah s.a.w.. Amin!


 Sekian dari ana... Baca..hayati...ambil pengajaran dan jadikan pedoman...In Shaa ALLAH... Dengan Izin ALLAH.... 


~~~ Beramal kerana ALLAH ~~ 

"Asmiirs Hasmah"

Sabtu, 16 Mac 2013

KATA NASIHAT DARI ANA

 



KATA NASIHAT DARI ANA

Assalamualaikum.w
sebelum ustaz undur diri dr blog ni buat beberapa bulan.. ustaz nak minta maf pd smua jik ada silap ustaz yea.. moga KMAFFAN itu dapat mninggikan darjat kita d sisi Allah.. aamiin..

jika ustz bg duit pd smua.. pasti da pasti duit tu blh habis,
jika ustaz bg hadia, pasti dan pasti hadia tu blh hlg dan sbnya..
tp ustaz bg ilmu sikit dan nasihat..
moga jd panduan dan iktibar untuk kita..

dengarkan nasihat ustaz ni…
tuk semua.. (**,)


1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.

4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.

5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.

13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula bercakap kosong

17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.

18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.

21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.

24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.

25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.


26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.

27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

28) Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.

29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi .

30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati...

33) "Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa"

34) "Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup"

35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa); Sabar Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji."

37) "Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair"

38) "Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"

39) "Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan"

40) "Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan.

41) Hadiah Terbaik :
Kepada kawan - Kesetiaan
Kepada musuh - Kemaafan
Kepada ketua - Khidmat
Kepada yang muda - Contoh terbaik
Kepada yang tua - Hargai budi mereka dan kesetiaan.
Kepada pasangan - Cinta dan ketaatan
Kepada manusia - Kebebasan


42) "Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan"

43) "Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain."

44) "Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat"


45) "Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan".

46) "Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari"

47) "Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang"

48) "Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak ber teman.."

49) "Lidahmu adalah bentengmu, jika e***** menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika e***** membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu"

50) "Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri"

51) "Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan."

52) "Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya."

53) "Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada."

54) "Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya."


55) "Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan e***** akan menjadi terhebat. Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan e***** akan mencapai yang tertinggi."

56) "Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang."

57) "Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi."

58) "Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma."

59) "Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

60) "Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul."

61) "Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik."

62) "Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan."

Smoga bermafaat tuk kita..
Untuk Pengetahuan Semua… kita ada owner baru yang akan kendalikan blog ni..
> Asmiirs Hasmah dan Wardah Haraki

salam magfirah dan salam perjuangan untuk semua
Assalamualaikum.w







Rabu, 13 Mac 2013

SOLAT DHUHA ( CARA DAN KELEBIHANNYA)

Assalamualaikum & Selamat Pagi sahabat2 semua.... Apa khabar sahabat semua harini? Ana harap semua sihat2 belaka dan ana doakan segala urusan kita pada hari ini ALLAH permudahkan. In Shaa ALLAH....Amin3

Harini ana nak berkongsi dengan sahabat2 semua berkenaan "SOLAT DHUHA".
Ana harap kita sama2 dapat peroleh manfaat dan dapat amalkan bersama2 ye sahabat

Cara nye mudah sahaja... Ana pasti kita semua mampu buat... Cuma apa yang perlu...kita start buat dan istiqamah... Hati kena kuat untuk istiqamah... :)

 Berkata Abu Murrah Ath-Tha’ifi r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda :
Allah telah berfirman:

“Wahai anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, niscaya Aku akan mencukupimu di akhirnya.” (Riwayat Ahmad)

Hadis Qudsi ini menganjurkan kita mengerjakan Solat Dhuha yang mana antara faedahnya, Allah Ta’ala memberi jaminan akan melaksanakan segala keperluan-keperluan keduniaan manusia setiap hari.


Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :


“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud :

” Barangsiapa yangmenunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).
 


Doa Selepas solat Dhuha.


Fadilat Dhuha

Banyak hadis-hadis yang mengalakkan solat Dhuha dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat katanya:

1. “Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan” (Abu Hurairah :Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

2. Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

3. Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi).

4. Daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW berkata: “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas” (Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

  
Sekian sahaja entri dari ana... 

~~ Beramal kerana ALLAH~~

"Asmiirs Hasmah"