Cari Blog Ini

Rabu, 26 Jun 2019


Aku punya target kehidupan 
Namun tidak semudah apa yang ku fikirkan

Aku lalui hari yang berubah
Aku rentasi lautan yang bergelora
Aku tempuih angin d langt tinggi 

1001 perkara aku lalui
Ada yang aku sembunyukan
Kerana aku taknak mereka turut terasa peritnya
Ada yang aku cerita
Kerana aku nak mereka rasai

Aku simpan biar masa yang memadamnya


Khamis, 6 Jun 2019

Jika kau lemahDoalah untuk para pembela dan pejuang agama
Jika kau kuatBangun dan bangkitlah berdiri d medan perjuangan
Jangan jadi penontonJangan jadi pembisuJangan lemahkan diri muBangkit dan bangkitlahBukan medan perlukan kauTapi kau yang memerlukan medan untuk kehidupan Esok hari


Untuk Semua 
Salam kemaafan dan salam AIDIL FITRI 
Maaf Zahir Batin


Isnin, 27 Mei 2019



Dengan Izin Allah swt
Aku dapat berada d bumi haramain 
D bulan 2 d tarikh lahir lahir ku 28hb

Maha Rahimnya Allah swt
Walaupun aku banyak dosa 
Nanum masih d beri peluang untuk membersihkannya d bumi Haramain

Semoga aku tergolong dalam Rahmantnya
AAMIIN


Ahad, 26 Mei 2019


Aku lihat kegelapan malam setiap hari
Namun aku tahu gelap lagi hatiku yang penuh dengan kemaksiatan

Aku lihat suramnya cahaya senja hari
Namun aku tahu lagi suram hatiku dari cahaya Ilahi

Semakin hari semakin aku takut dengan diri sendiri,
Semakin aku bimbang dengan jasad ini, 
Semakin aku risau dengan hari
Aku takut semakin banyak dosa yang aku lakukan

Andai kutahu apa berlaku sesaat dihadapan
Aku ku betul kan setiap keadaan


Namun apa yang pasti
Aku insan biasa
Sewajarnya aku berdamping dengan dosa
Moga taubatku diterima

Di 10 Akhir Ramadan 
Kucuba sungguh2 untuk mengislahkn diri
Dan beraubat pada Ilahi
Agar aku kembali pada Rabbul Izzati
Dalam Keadaan Aku DIREDHOHI

Kalam alfurqan_alizzah 

Rabu, 28 September 2016

Coretan Buat Sang Pelajar






Yang masih begelar pelajar 
Teruskan perjuangan mu menuntut ilmu
Ramai ummat d belakang mu sedang menantimu
Menanti untuk membawa mereka mengenal Allah







Tangkis kemalasan
Hindari percintaan nisa / rijal
Tahan kerinduan



Korbankan masa, kudrat dan harta untuk agama
Kuatkan langkah mu keluar dari rumah menujuh ke medan ilmu
InsyaAllah langkah itu akan memudahkan dirimu menujuh syurga PENCIPTAMU





bukan dengan kerinduan engkau akan berjaya
Bukan juga dengan percintaan yg belum sah
Dan bukan dengan keduniaan d tgn mu yang sedia ada


Ayuh maju dan terus maju
Wahai pelajar pelajar madrasah
Selamat Kembali Ke Penjara Suci
Coretan Anak Perantau

Ahad, 15 Februari 2015

JENIS WANITA YANG PERNAH KU TEMUI

Assalamualaikum.
teman..
kina aku nak cerita kisah kedua..
sekali lg aku dilanda pilihan yg rasa berat untuk ku buat pilihan
yakni samada BELAJAR atau BERKAHWIN ...

dlunya aku ada dua pilihan.. samada BELAJAR atau KERJA
kini aku ada dua pilihan.. samada KAHWIN atau BELAJAR..

mampukah aku..





setiap kali bertemu guru2 mereka tashkil untuk berkahwin jika tiada kkuatn untuk belajar lg.. aku bgtau bukan taknak belajr ust. Nak.. tp document xde lg satu sy da terperangkap d kunak.. mgajr d kunak sorang2 tiada pganti..jika d tutup rasa syg.. ..lalu ku pohon doa pada ust2 ku.

ada  juga aku war2kan pada rakan2 yg lain.. jika ada yg nak mgajr tahfiz.. ganti diri ku.boleh bgtau pada ku, untuk ambil alih . malangnya takde yg nak.. sbb semua mau belajr jau2.. masyaAllah..menanti pganti hari demi hari.. namun tiada jawapan dr mana2 sudut.. aku teruskan mgajr d sini tahun demi tahun.. d kiri kanan ini tashkilan kahwin bertubi2 mnusuk telinga dr ust2 dr kawan dr famly..  namun aku masi menanti jawapan dr mana2 penjuru hidup.. andai ada yg ingin mengganti diri ini mgajr.. maka aku akan lanjutkan peljaran.. kerna ada juga hamba Allah ingin tanggung aku belajr.. masyaAllah.. semoga niat dan azam insan itu Allah terima dan Allah bals dunia dan akhirat.. walau aku tak jd belajr ..

pendek cerita.. akibat tashkilan kahwin makin bertubi2.. dan iman semakin parah.. hdp semkain penuh fitnah.. maka ku ingin cerita mgenai pencarian jodoh ku..
untuk pengetahuan teman2.. ada beberapa jenis wanita yg aku temui d dunia ini..


1.       Ada gadis yg ingin bercinta sahaja.. mereka tak sedia berkahwin namun ingin d syg dan d manja. Ia tak lama.. kerna bukan itu yg aku ingin.

2.       Ada juga wanita yg sedia berkahwin.. namun dia minta untuk hbskan belajr dahulu.. aku bg dia belajr .. malangnya.. mungkin ada yg dia temui lebih elok dan berwibawa d sna.. maka pelan2 dia undur diri dr aku.. smoga dia bahagia d sna.. dan aku bukan jenis insan yg meleleh lelah apabila d permainkan.


3.       Ada juga wanita yg trima diri ini.. namun masi layan sandiwara lelaki lain.. masyaAllah.. bukan itu insan yg d ingini


4.       Ada juga yg trima diri ini namun apabila ia tahu diri ini tiada ic.. maka ia tak sedia akan hal itu..maka kami minta untuk jd kawan sahaja


5.       Ada juga yg sedia bersama diri ini walau tiada ic.. malangnya famly dia pula yg tidak menerima diri ini. Maka kami jd kawan juga kini


6.       Ada juga wanita yg nak tahu pendapatan dan pekerjaan dahulu.. bila tau sy mgajr madrsah ramai yg suka.. malangnya bila d bgtau pendapatan hanya rm600 sebulan. Mereka tidak terima hal itu.. agaknya mereka rasa mereka tak hidup dgn nilai rm600 sebulan.. masyaAllah








7.       Ada juga wanita yg terima diri ini apadayanya.. namun ia jau d semenanjung sy d sini.. harap sy kesana mungkin tak kod.. harap dia ke sini mungkin btahun lama mnanti baru dtg kod.. tp dlm diri kata ia bukan jodoh ku..kerna jgn capai benda yg tak mampu.. kelak dirimu tersiksa. Lgpun dia ramai peminat agaknya..








 8.       Ada juga yg suka diri ini dan terima sy apa adanya.. malangnya ia isteri org dan penceraiannya tak pandai hbs2 kesnya.. bukan jodh agaknya.

9 ada juga wanita yg bnyak lontar janji tp hanya janji

10 ada juga yg suke suki jea



Aku yakin dan percaya.. Allah sengaja temukan aku gadis sedemikian dahulu .. kerna aku masih mentah agaknya.. dan belum sedia ke arah itu.. namun hal ini mmbuatkn aku matang pada hal wanita.. dan mmbuatkan aku lelah dan penat nak mencari.. maka aku ambil keputusan.. sapa2 nak kenal aku.. aku bgtau dahulu mgenia diri ku.. aku ada buat satu kronolgi megnai diri ini.. nama asal a belajr dmna kerja di mana pendapatan sebulan berapa guna pasport.. sbb apa guna pasport knp xda ic. Mak ayah d mana masi ada ke x dan sbgnya.. bila ada org yg nak kenal.. maka aku malas bnyak ckp.. aku akan bg statement itu beserta sekeping gambar.. d ujing2 statement itu aku soal.. jika awk sedia dan terima apa adanya sy.. blh bgtau sy . jika ada persoalan2 yg x jelas megani diri ini.. blh bertanya..huhu.. naya wanita tu jawab kod.. ada beberapa gadis sy bg... smua gagal ....





































sampai satu saat nanti sy akan crita mcm mna jodoh ku temui..

doakan insyaAllah