Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Ahad, 15 Februari 2015

JENIS WANITA YANG PERNAH KU TEMUI

Assalamualaikum.
teman..
kina aku nak cerita kisah kedua..
sekali lg aku dilanda pilihan yg rasa berat untuk ku buat pilihan
yakni samada BELAJAR atau BERKAHWIN ...

dlunya aku ada dua pilihan.. samada BELAJAR atau KERJA
kini aku ada dua pilihan.. samada KAHWIN atau BELAJAR..

mampukah aku..





setiap kali bertemu guru2 mereka tashkil untuk berkahwin jika tiada kkuatn untuk belajar lg.. aku bgtau bukan taknak belajr ust. Nak.. tp document xde lg satu sy da terperangkap d kunak.. mgajr d kunak sorang2 tiada pganti..jika d tutup rasa syg.. ..lalu ku pohon doa pada ust2 ku.

ada  juga aku war2kan pada rakan2 yg lain.. jika ada yg nak mgajr tahfiz.. ganti diri ku.boleh bgtau pada ku, untuk ambil alih . malangnya takde yg nak.. sbb semua mau belajr jau2.. masyaAllah..menanti pganti hari demi hari.. namun tiada jawapan dr mana2 sudut.. aku teruskan mgajr d sini tahun demi tahun.. d kiri kanan ini tashkilan kahwin bertubi2 mnusuk telinga dr ust2 dr kawan dr famly..  namun aku masi menanti jawapan dr mana2 penjuru hidup.. andai ada yg ingin mengganti diri ini mgajr.. maka aku akan lanjutkan peljaran.. kerna ada juga hamba Allah ingin tanggung aku belajr.. masyaAllah.. semoga niat dan azam insan itu Allah terima dan Allah bals dunia dan akhirat.. walau aku tak jd belajr ..

pendek cerita.. akibat tashkilan kahwin makin bertubi2.. dan iman semakin parah.. hdp semkain penuh fitnah.. maka ku ingin cerita mgenai pencarian jodoh ku..
untuk pengetahuan teman2.. ada beberapa jenis wanita yg aku temui d dunia ini..


1.       Ada gadis yg ingin bercinta sahaja.. mereka tak sedia berkahwin namun ingin d syg dan d manja. Ia tak lama.. kerna bukan itu yg aku ingin.

2.       Ada juga wanita yg sedia berkahwin.. namun dia minta untuk hbskan belajr dahulu.. aku bg dia belajr .. malangnya.. mungkin ada yg dia temui lebih elok dan berwibawa d sna.. maka pelan2 dia undur diri dr aku.. smoga dia bahagia d sna.. dan aku bukan jenis insan yg meleleh lelah apabila d permainkan.


3.       Ada juga wanita yg trima diri ini.. namun masi layan sandiwara lelaki lain.. masyaAllah.. bukan itu insan yg d ingini


4.       Ada juga yg trima diri ini namun apabila ia tahu diri ini tiada ic.. maka ia tak sedia akan hal itu..maka kami minta untuk jd kawan sahaja


5.       Ada juga yg sedia bersama diri ini walau tiada ic.. malangnya famly dia pula yg tidak menerima diri ini. Maka kami jd kawan juga kini


6.       Ada juga wanita yg nak tahu pendapatan dan pekerjaan dahulu.. bila tau sy mgajr madrsah ramai yg suka.. malangnya bila d bgtau pendapatan hanya rm600 sebulan. Mereka tidak terima hal itu.. agaknya mereka rasa mereka tak hidup dgn nilai rm600 sebulan.. masyaAllah








7.       Ada juga wanita yg terima diri ini apadayanya.. namun ia jau d semenanjung sy d sini.. harap sy kesana mungkin tak kod.. harap dia ke sini mungkin btahun lama mnanti baru dtg kod.. tp dlm diri kata ia bukan jodoh ku..kerna jgn capai benda yg tak mampu.. kelak dirimu tersiksa. Lgpun dia ramai peminat agaknya..








 8.       Ada juga yg suka diri ini dan terima sy apa adanya.. malangnya ia isteri org dan penceraiannya tak pandai hbs2 kesnya.. bukan jodh agaknya.

9 ada juga wanita yg bnyak lontar janji tp hanya janji

10 ada juga yg suke suki jea



Aku yakin dan percaya.. Allah sengaja temukan aku gadis sedemikian dahulu .. kerna aku masih mentah agaknya.. dan belum sedia ke arah itu.. namun hal ini mmbuatkn aku matang pada hal wanita.. dan mmbuatkan aku lelah dan penat nak mencari.. maka aku ambil keputusan.. sapa2 nak kenal aku.. aku bgtau dahulu mgenia diri ku.. aku ada buat satu kronolgi megnai diri ini.. nama asal a belajr dmna kerja di mana pendapatan sebulan berapa guna pasport.. sbb apa guna pasport knp xda ic. Mak ayah d mana masi ada ke x dan sbgnya.. bila ada org yg nak kenal.. maka aku malas bnyak ckp.. aku akan bg statement itu beserta sekeping gambar.. d ujing2 statement itu aku soal.. jika awk sedia dan terima apa adanya sy.. blh bgtau sy . jika ada persoalan2 yg x jelas megani diri ini.. blh bertanya..huhu.. naya wanita tu jawab kod.. ada beberapa gadis sy bg... smua gagal ....





































sampai satu saat nanti sy akan crita mcm mna jodoh ku temui..

doakan insyaAllah 

Rabu, 11 Februari 2015

KISAH KU D BALUNG DAN KOTA KINABALU





Teman2

Selama dua tahun aku merempuh hdp d madrsah..sampai khatam d sna.. bnyak ujian dan dugaan ht dan jasad aku lalui.. tp alhamdulillah dgn izin Allah dapat aku lalui..akan hidup d sana. kini ia tinggal kenagan untuk selamanya...






Sahabat3 ku...
setelah khatam.. mulanya aku ingin sambung belajr jau2.. ramai yg ingin belanja aku saat itu... belajar india p jorden p indon.. namun ada sahaja masalahnya takde ic la takde pasport la....kerna saat itu aku xda apa2. Hanya ada Allah dan Rosul saw.





Setelah katam.

Guru ku berjumpa dgn aku.. dan meminta aku mgajr d satu madrsah sementara waktu.. kerna saat itu madrsah itu tiada tenaga pgajar.. sy bersetuju.. esoknya sy kemas barang dan pergi ke PONDOK WADI AL KHAUSAR area balung dan mgajr d sna...


















Aku undur diri dr mengajar d pondok ini. kerna aku tak layak lg.... guru ku ganti tempat ku mgajr dan madrsah lama ada guru lain..
Saat itu aku pergi kota kinabalu mcri kehidupan sekali lg.. pergi kerna peruananku belum selesai. saat tu  tiada apa2 nak buat.. aku masi mentah saat itu umur 20tahun.. aku  minta pada Allah.. 









ya Allah hantar la aku kirim la aku d tempat2  yg blh ku manfaat kn ilmu ku.. 
jika Engkau kehendaki untuk aku belajr lg..
kirim la aku d mana mna yang baik untuk ku.. 
jika Engaku kehendaki untuk aku kerja.. 
maka bg la aku kerja yg bisa ku manfaatkn ilmu ku..








Aku cuba pergi merantau.. menujuh ke kota kinabalu.. mencari madrsah.. malangnya.. aku xtau jalan d sna.. aku hanya bertanya org d sna.. tp tak sampai ke satu madrsahpun.. sbb tambang mahal2.. sy xde duit.. maka sy hanya bertanya2. ...akhirnya..aku lelah dan tewas dgn takdir... sebulan d kk.. tiada apa yg aku dapat. Hanya buang duit d sana, p main boling main panah2 dan bnyak lg (o__0)....Aku patah balik ke pangkuan ibu dan bapa ku..mohon doa mereka..
































aku slalu doa pada Allah.. ku pohon.. manfaatkan lah diriku untuk agama ya Allah.. kirimlah aku kemana2 untuk agama MU...masyaAllah dgn izin Allah.. sebulan kemudia tak silap.. ada kawan abg ku.. dia bgtau ada madrsah d kunak..perlukan tenaga pengajar..
Maka aku call dan buat temuduga pada org itu.. .maka kami buat pertemuan...
Maka mula la saat itu aku mgajr d kunak..pada awal tahun 2012







mulanya madrsah ini bermsalah.. 3 bulan khidmat tanpa keperluan d beri..sbb tu madrsah ni sy tutup akibat pengendalian yg tidak elok..dan( ada cerita tersirat )
dan sy pergi kerumah

Sebulan kemudian... ada org call sy.. minta sy mgajr semula.. tp d bawah badan NGO. bukan dibawah pentdabir lalu..
Maka sy buat perjanjian dgn mereka apa yg sy nk dan apa yg mereka nak.. akhirnya mereka setuju walau sy kurang puas akan pgendalian ini.. mohon Allah bg satu ketetapan yg baik untuk ku dlm hal ini.. bkn dunia aku mau..tp keperluan itu aku perlu..









Sekali lg aku menujuh ke area kunak menghiudpkan madrasah yg aku tutup hari tu. kami bermlua dr bawah ..cri pelajr kumpul dana keperluan dan sbgnya untuk hidupkan semula madrasah itu




Hari demi hari bulan demi bulan tahun demi tahun aku berada d kunak mgajr d sini.. alhamdulillah semakin hr semkin stabil walau bnyak ujian yg ku lalui d sini, skt jiwa sahaja tak.... smoga Allah kuatkan ht ku aamiin.





ujung minggu bila masa sy free sy akan bawa pelajar2 mandi laut samaw.. bau hiau tu saya.. laut ni terletak d belakang madrasah.. bila ada masa sy akan uplod suasana madrasah d sini lg







  
Kini da 3 tahun berada d madrasah ini alhamdulillah dan umur ku sudah 24 tahun.

Walau sebelum ini banyak onak dan duri ku lalui.. tp ia mematangkan diri.. Allahu akhbar
Setiap kita ada cerita hdp masaing2..apapun aku bsyukur ats sgala nikmat yang Allah beri pada ku selama ini.. alhamdulillah ala kulli  hal ya Allah

Teman teman2..
Sungguh aku igin belajr lg.. spt rakan2 yg lain.. sahabat2  yg dulu sama2 belajr d madrsah..ramai da yg pergi jau2 beajr.. namun aku terkapai2 d sini..Allahu Robbi..teringat kata2 mutiara

Imam Ghazali rahmatullah alaih..
beliau berkata.. belajr dahulu sebelum memimpin.. kerna apabila engkau suda memimpin tiada lg masa mu untuk mu belajr...


walaubagaimanapun.. perjuangan wajib d teruskan







Isnin, 9 Februari 2015

AL KISAH HIDUP KU

ASSALAMUALAIKUM.W
Saat itu aku mencari kehidupan diri ini... sungguh aku ingin belajar.. namun takdir diri ini tiada siapa yang tahu. Melainkan ALLAH SWT.
sudah lelah melayan karenah kehidupn dunia yg tiada apa2 nilainya...
sudah lelah mcri teman sejati dlm perjuangan.
Sudah penat menanti jawapan dr setiap soalan kehidupan
Apa yg ku pinta selalu pada PENCIPTA KU
Adalah Takdir2 yang baik2 untuk ku dunia dan akhirat
Mohon doa sahabat2 juga untuk ku dan ummat


Aku mula kisah hidup ku yg singkat dgn lafaz yang tinggi lagi mulia
BISMILLA HIRROH MA NIRROHIM





TEMAN2...
Satu ketika...
Dulu aku memilih samada BELAAR atau KERA
Kini aku memilih BELAAR atau BERKAHWIN
Sunguh bert dlm mmbuat keputusan
Smoga keputusan ini dtg dr Allah swt
Bkn dr nafsu ini atau smata3 kehendak diri ini..




Alkisah dulu....
Sewaktu aku memilih belajr atau kerja.. aku telah memilih untuk belajr d madrsah setelah tingkatan 4 aku tamatkan..aku tidak ambil spm kerna diriku tiada i.c tinggal d sabah ini.. aku guna pasport..
Lalu aku terfikir.. jika aku terus sekolah d tingkatan 5 kelak..maka masa yg aku lalui spt sia2.. kerna tiada SPM yg akan aku lalui.. hnya skdar duduki tingkatan 5 d skolah swasta..
Oleh itu.. aku istikarah beberapa kali untuk mohon petunjuk dr Allah swt.. samada aku patut skolah atau kerja...









Hebatnya Allah swt.
Menghatar ilham ke dlm ht.. untuk sambung belajr. Tetapi bukan d medan persekolahan.. tapi d medan MADRASAH.. dsaat aku mnanti jawapan istikarah.. Allah swt telah kirim beberapa org untk tashkil aku sambung belajr ke madrasah. Untuk pengetahuan teman2, Sungguh aku tak pernah terfikir untuk masuk madrasah..tp ini semua bolak balik hati yg d takdirkan Allah swt... lalu tanpa perbicangan famly.. aku mengurus kemasukkan kedalm madrasah..  aku dan beberapa org yg aku tak kenali saat itu menjadi pelajr awalin madrasah itu yg baru d buka pada tahun 2010.
Dgn izin Allah swt kmi semua lalui temuduga itu. Seminggu kemudian nama sy tertera d dinding madrsah merupakn salah satu insan yg terpilih dalm temudag itu
Alhamdulillah ala kullah hal ya Allah..



























Lantas aku buat persiapan untuk kemadrsah.. hebatnya Allah swt.. aku d atur dan d urus oleh insan itu.. yuran pendaftaran almari dan katil sy d belikan olehnya.semoga Allah swt merahmati hdp insan itu.. asbab dia aku muda masuk madrasah dan aku jd spt ini...sehari sebelum masuk madrsah.. baru aku mmberitahu famly akan hal ini.. mulanya mereka tidak setuju dan rasa berat ht.. namun aku jenis yg  tidak ambil peduli kerana jalan yg aku lalui... lebih elok dr pada duduk rumah atu bekerja.

Setelah semua selesai ursan dan keprluan masuk madrsah sudah siap.. aku mananti waktu menjelang petang...untuk  pergi ke madrsah dan tinggalkan rumah seketika untuk mcri  ilmu...
Petang itu.. sy d ambil insan itu untuk hantar ke madrsah.. jam menunjuk sekitar hampir masuk waktu magrib.. tiada siapa2 d rumah waktu aku nak pergi ke madrsah.. aku cri bapak aku untuk minta izin pergi dan mohon doa bapak.. bapak lepaskan aku pergi.. yg lain tiada d rumah.. hanya salam yg sy pesan pada bapak untuk mak kakak2 dan abg2 yg sedang tiada d rumah waktu itu..





Aku melangkah dgn berat tp d susuli dgn yakin..
Langkah ku mmbuka satu azam yg kuat untuk diri ku agamaku dan dakwah ku..
Namun mula saat itu juga aku hidpup merana d madrsah melawan ujian2 iblis laqnatullah alaih..
Tiada satu hr yg ku lalui tanpa seksaan ht .. hanya mereka yg telah d saluti dunia dalam htnya lalu masuk madrsah secara mendadak akan mersah pedihnya seksaan ht d medan madrsasah.. yang dulunya d luar madrsah hepi dgn kawan2 sana sini berjalan dgn handset2 dgn tv dgn keselesaan persekitaran dgn kbahagian famly dgn aktiviti2 bersama kawan2.. kini masuk madrsah hanya ada al quran baju jubah 2 helai kain dua helai dan baju tshirt 2 helai.. sgala benda suda tiada.. tekanan jiwa dan ht semakin hr2 semakin kuat... 





namun dlm minda selalu berkata.. aku sudah puas dgn dunia d luar sana.. biarlah aku bakar makhluk2 yg ada dlm ht ini. Dlm minda selalu berkata.
Klu dunia dulu aku mampu korban kan diri masa dan tenaga untuk belajr dr darjah satu hingga tingkatan 4 .. knp d sini tak blh...aku slalu muhasabah diri saat iblis mmbisik untuk berhenti dr madrsah..







Antara doa yg selalu aku pinta..

Ya Allah
Sedarkan aku bahawa dunia ini sementara
Tiada apa yg bnilai d dunia ini, melainkan yg ada hubungan dgn MU ya Allah












Ya Allah
Buanglah kecintaan makhluk yg besarang dlm ht ku ini..
Jgn biarkan aku cinta akan kebendaan dan  makhluk2  ya Allah











Ya Allah
Jauhi diriku dr pkara2 yg bisa menghakis semagat ku untuk belajr

Jauhilah aku dr pkara2 yg bisa mghilangkan kemanisan iman dlm ht ini

Aku mohon penghapusan dosa untukku ya Allah..
Redhoilah aku.. terimalah aku







Dan banyak lg doa2 yg slalu ku  pohon pada Allah swt
Aku slalu bermuhasah diri bila aku d landa hasutan iblis
Ada satu ketika tu.. ada sorang ulama dr india cium dahi ku saat aku sdang mgaji jam 1 malam..
Di doakan aku aku aamiinkan.. tp aku tak tau apa yg dia baca.. yg pasti aku tau dia doakan aku.. sehingga aku menagis dgn doanya yg berbahasa india..dan lama itu masyaAllah








Pernah juga aku d doakan saat bayan sedang berlangsung...
Saat ulama tu sdang batuk2 ketika bg ceramah.. lalu sy ambilkan dia air untuk minun..
Lepastu dia kata t.kasih.. smoga jd 
hafiz al quran dan dapat istri soleha 4 org..
Audium saat itu semua kata AAMIIN.. masyaALLAH  sy jd malu.



Apapun itu semua cerita saat aku menitih sirat d madrsah.
Ada coretan yg aku tulis mgenai kehdiupan ku d madrsah dr awl hingga aku khatam 30 juzuk.. malangnya hilang.. entah d mana letaknya..
Nanti da jumpa sy update.












Khamis, 20 November 2014

JANGAN JADI MAMUM SYAITON



bagaimana mahu mendapat yang baik
kalau diri belum cukup baik
bagaimana menjadi baik
kalau masih tak baik-baik
asal kita memang baik-baik
moga akhirnya baik-baik aja
lebih baik jadi orang baik
daripada jadi orang yang tidak baik
selalu fikir yang baik-baik
kerana Allah itu Maha Baik
agar kita dapat yang terbaik..insya Allah...:)

Syaiton itu sentiasa mencari makmumnya
tak pernah terhenti kerjanya merosakkan Hamba ALLAH SWT
smoga kita terjaga dari godaan syaiton



DI MANA IMAN KU



ASSALAMUALAIKUM.W
Sahabat2 yang di rahmati Allah swt
semoga dalam keadaan sehat dan sentiasa dalam rahmat Allah swt 
aamiin

Semakin hari semakin fitnah atau ujian kuat datang bertandang dengan kita
d mana kah iman kita saat semua org layn dunia
masi gah ka iman kita dalm ketaatan pada Allah swt
masi terjagakah amalan3 kita pada ALLAH SWT
saat kita d hujani fitnah ini
atau
kita pun leka lali dan lagho dalm kehdupan
atau kita juga sibuk dgn keduniaan kita
sehingga sgala amal ibdah solat zikir mgaji dan sbgnya d buat sambil lewa sahaja
masyaAllah


ingat dunia itu tiada nilai apa2
yg buat di bnilai kerna ada keperluan d dlmnya
namun yg perlu d kejar d dunia ini adalah 
REDHO ALLAH SWT



Jumaat, 10 Oktober 2014

SEMAKIN HARI SEMAKIN BERDURI

SEMAKIN HARI SEMAKIN BERDURI

Lama aku mehgilang...kerna diriku di belenggu dgn ujian, duhai yg mmbaca dan yg melihat artikel ini.. ku titip nada dan gambr, agar ia mampu mmberi gambarn akan diri ini,,,ku pohon doa pada semua, agar Allah tunjukkan aku jaln yg patut aku lalui sebelum terlambat..
aku masi dalam dilema hidup yg penuh fatomorgana
























Duhai sahabat...
Jagan la dikau lelah dgn penatnya dirimu melangkah di dunia ini
Jangan lah dikau mgalah dengan dugaan2 yg mnimpa diri mu
Jangan lah dikau jadikan kerdilmu untuk megalah atas perjuanagn dakwahmu
Jagan lah dikau jadikan dirimu sebagai makmum dunia semata
Jadilah imam Akhirat 

Duhai Teman...
Ingatlah, seorag perjuang tidak tewas dgn  hinaan
Ingatlah , seorag perjuang tidak lemah dgn tomhan
Igatlah, seorang perjuang tidak menggeluh dgn kekurangn
Ingatlah, seorg perjuang tidak lelah dgn fitnah
Igatlah, seorg perjuang tidak takut akan musuh 
Igatlah dirimu adalah penegak agama.

Duhai Kawan..
kuatkan hatimu...
Janagn kita leka dgn dunia
Jangan kita leka dgn wanita bkn empunya
Jagan kita leka dgn angan yg tak nyata
Jagan kita dekat dgn kemaksiatan
Jagan kita hampir akan perzinaan
Jagan kita berkawan dgn syaitan
Jangan kita gembira dgn kemewahan

Maka Sesugguhnya...
aku ini hnya insan
lemah lagi dhoif,, lalu aku hanya berpesan pada mu teman dan sahabat
ingat Allah dan Rosul kita, bacalah HADIS dan FIRMAN2 NYA selalu/
kerna di dalamnya ada kabar baik yg boleh jadi asbb kita kuat dalam perjuangan
kerna di dalamnya ada berita buruk yg boleh jadi asbab kita takut akan azabNYA.
.
aku yg hina bernada..
CREATED BY HAFIZUL KALAMULLAH UNTUK MU SAHABAT..

Sabtu, 21 Disember 2013

MENGAPA LIDAH KELU DISAAT AJAL AKAN MENJEMPUT ?

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..
MENGAPA LIDAH KELU DISAAT AJAL AKAN MENJEMPUT ?

Coba kita amati..
Mengapa kebanyakan orang yg hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.Lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.

Diriwayatkan sebuah hadist :

"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika adzan..
jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."..

Ini jelas menunjukkan kita disarankan agar mendiamkan diri..jangan berkata sewaktu adzan berkumandang,kecuali kita menjawab suara adzan tersebut..
Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati adzan...

JIKA LAGU KEBANGSAAN NEGARA BERKUMANDANG,,KITA DIAJARKAN AGAR BERDIRI TEGAK DAN DIAMKAN DIRI..
Lantas Mengapa ketika adzan kita tidak bisa mendiamkan diri..?

''Barang siapa yang berkata-kata ketika adzan..Allah akan kelukan lidahnya ketika sakaratul maut...''

Na'udzubillahimindzalik...

Kita takut dengan kelunya lidah kita saat ajal hampir tiba.. kita takut tidak dapat mengucap kalimat "Lailahaillallah..".

Yang mana siapapun yang dapat mengucapkan kalimat ini ketika nyawanya akan dicabut..Allah dengan izin-Nya menjanjikan syurga untuk mereka.

Karena itu..mari kita sama-sama menghormati adzan..dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu sewaktu nyawa kita hendak dicabut.

"Ya Allah..
Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia..Lancarkan lidah kami mengucapkan kalimah "Lailahaillallah.." sewaktu sakaratul maut menghampiri kami.

Aamiin.. Aamiin.. Aamiin Ya Rabbal 'Aalamiin
Ya ALLAH...
✔ Muliakanlah orang yang membaca tausiah ini
✔ Entengkanlah kakinya untuk melangkah ke masjid
✔ Lapangkanlah hatinya
✔ Bahagiakanlah keluarganya
✔ Luaskan rezekinya seluas lautan
✔ Mudahkan segala urusannya
✔ Kabulkan cita-citanya
✔ Jauhkan dari segala Musibah
✔ Jauhkan dari segala Penyakit,Fitnah,Prasangka Keji,Berkata Kasar dan Mungkar.
✔ Dan dekatkanlah jodohnya untuk orang yang membaca dan membagikan tausiah ini.

Aamiin ya Rabbal'alamin