Cari Blog Ini

Rabu, 11 Februari 2015

KISAH KU D BALUNG DAN KOTA KINABALU





Teman2

Selama dua tahun aku merempuh hdp d madrsah..sampai khatam d sna.. bnyak ujian dan dugaan ht dan jasad aku lalui.. tp alhamdulillah dgn izin Allah dapat aku lalui..akan hidup d sana. kini ia tinggal kenagan untuk selamanya...






Sahabat3 ku...
setelah khatam.. mulanya aku ingin sambung belajr jau2.. ramai yg ingin belanja aku saat itu... belajar india p jorden p indon.. namun ada sahaja masalahnya takde ic la takde pasport la....kerna saat itu aku xda apa2. Hanya ada Allah dan Rosul saw.





Setelah katam.

Guru ku berjumpa dgn aku.. dan meminta aku mgajr d satu madrsah sementara waktu.. kerna saat itu madrsah itu tiada tenaga pgajar.. sy bersetuju.. esoknya sy kemas barang dan pergi ke PONDOK WADI AL KHAUSAR area balung dan mgajr d sna...


















Aku undur diri dr mengajar d pondok ini. kerna aku tak layak lg.... guru ku ganti tempat ku mgajr dan madrsah lama ada guru lain..
Saat itu aku pergi kota kinabalu mcri kehidupan sekali lg.. pergi kerna peruananku belum selesai. saat tu  tiada apa2 nak buat.. aku masi mentah saat itu umur 20tahun.. aku  minta pada Allah.. 









ya Allah hantar la aku kirim la aku d tempat2  yg blh ku manfaat kn ilmu ku.. 
jika Engkau kehendaki untuk aku belajr lg..
kirim la aku d mana mna yang baik untuk ku.. 
jika Engaku kehendaki untuk aku kerja.. 
maka bg la aku kerja yg bisa ku manfaatkn ilmu ku..








Aku cuba pergi merantau.. menujuh ke kota kinabalu.. mencari madrsah.. malangnya.. aku xtau jalan d sna.. aku hanya bertanya org d sna.. tp tak sampai ke satu madrsahpun.. sbb tambang mahal2.. sy xde duit.. maka sy hanya bertanya2. ...akhirnya..aku lelah dan tewas dgn takdir... sebulan d kk.. tiada apa yg aku dapat. Hanya buang duit d sana, p main boling main panah2 dan bnyak lg (o__0)....Aku patah balik ke pangkuan ibu dan bapa ku..mohon doa mereka..
































aku slalu doa pada Allah.. ku pohon.. manfaatkan lah diriku untuk agama ya Allah.. kirimlah aku kemana2 untuk agama MU...masyaAllah dgn izin Allah.. sebulan kemudia tak silap.. ada kawan abg ku.. dia bgtau ada madrsah d kunak..perlukan tenaga pengajar..
Maka aku call dan buat temuduga pada org itu.. .maka kami buat pertemuan...
Maka mula la saat itu aku mgajr d kunak..pada awal tahun 2012







mulanya madrsah ini bermsalah.. 3 bulan khidmat tanpa keperluan d beri..sbb tu madrsah ni sy tutup akibat pengendalian yg tidak elok..dan( ada cerita tersirat )
dan sy pergi kerumah

Sebulan kemudian... ada org call sy.. minta sy mgajr semula.. tp d bawah badan NGO. bukan dibawah pentdabir lalu..
Maka sy buat perjanjian dgn mereka apa yg sy nk dan apa yg mereka nak.. akhirnya mereka setuju walau sy kurang puas akan pgendalian ini.. mohon Allah bg satu ketetapan yg baik untuk ku dlm hal ini.. bkn dunia aku mau..tp keperluan itu aku perlu..









Sekali lg aku menujuh ke area kunak menghiudpkan madrasah yg aku tutup hari tu. kami bermlua dr bawah ..cri pelajr kumpul dana keperluan dan sbgnya untuk hidupkan semula madrasah itu




Hari demi hari bulan demi bulan tahun demi tahun aku berada d kunak mgajr d sini.. alhamdulillah semakin hr semkin stabil walau bnyak ujian yg ku lalui d sini, skt jiwa sahaja tak.... smoga Allah kuatkan ht ku aamiin.





ujung minggu bila masa sy free sy akan bawa pelajar2 mandi laut samaw.. bau hiau tu saya.. laut ni terletak d belakang madrasah.. bila ada masa sy akan uplod suasana madrasah d sini lg







  
Kini da 3 tahun berada d madrasah ini alhamdulillah dan umur ku sudah 24 tahun.

Walau sebelum ini banyak onak dan duri ku lalui.. tp ia mematangkan diri.. Allahu akhbar
Setiap kita ada cerita hdp masaing2..apapun aku bsyukur ats sgala nikmat yang Allah beri pada ku selama ini.. alhamdulillah ala kulli  hal ya Allah

Teman teman2..
Sungguh aku igin belajr lg.. spt rakan2 yg lain.. sahabat2  yg dulu sama2 belajr d madrsah..ramai da yg pergi jau2 beajr.. namun aku terkapai2 d sini..Allahu Robbi..teringat kata2 mutiara

Imam Ghazali rahmatullah alaih..
beliau berkata.. belajr dahulu sebelum memimpin.. kerna apabila engkau suda memimpin tiada lg masa mu untuk mu belajr...


walaubagaimanapun.. perjuangan wajib d teruskan







3 ulasan: