Cari Blog Ini

Isnin, 9 Februari 2015

AL KISAH HIDUP KU

ASSALAMUALAIKUM.W
Saat itu aku mencari kehidupan diri ini... sungguh aku ingin belajar.. namun takdir diri ini tiada siapa yang tahu. Melainkan ALLAH SWT.
sudah lelah melayan karenah kehidupn dunia yg tiada apa2 nilainya...
sudah lelah mcri teman sejati dlm perjuangan.
Sudah penat menanti jawapan dr setiap soalan kehidupan
Apa yg ku pinta selalu pada PENCIPTA KU
Adalah Takdir2 yang baik2 untuk ku dunia dan akhirat
Mohon doa sahabat2 juga untuk ku dan ummat


Aku mula kisah hidup ku yg singkat dgn lafaz yang tinggi lagi mulia
BISMILLA HIRROH MA NIRROHIM





TEMAN2...
Satu ketika...
Dulu aku memilih samada BELAAR atau KERA
Kini aku memilih BELAAR atau BERKAHWIN
Sunguh bert dlm mmbuat keputusan
Smoga keputusan ini dtg dr Allah swt
Bkn dr nafsu ini atau smata3 kehendak diri ini..




Alkisah dulu....
Sewaktu aku memilih belajr atau kerja.. aku telah memilih untuk belajr d madrsah setelah tingkatan 4 aku tamatkan..aku tidak ambil spm kerna diriku tiada i.c tinggal d sabah ini.. aku guna pasport..
Lalu aku terfikir.. jika aku terus sekolah d tingkatan 5 kelak..maka masa yg aku lalui spt sia2.. kerna tiada SPM yg akan aku lalui.. hnya skdar duduki tingkatan 5 d skolah swasta..
Oleh itu.. aku istikarah beberapa kali untuk mohon petunjuk dr Allah swt.. samada aku patut skolah atau kerja...









Hebatnya Allah swt.
Menghatar ilham ke dlm ht.. untuk sambung belajr. Tetapi bukan d medan persekolahan.. tapi d medan MADRASAH.. dsaat aku mnanti jawapan istikarah.. Allah swt telah kirim beberapa org untk tashkil aku sambung belajr ke madrasah. Untuk pengetahuan teman2, Sungguh aku tak pernah terfikir untuk masuk madrasah..tp ini semua bolak balik hati yg d takdirkan Allah swt... lalu tanpa perbicangan famly.. aku mengurus kemasukkan kedalm madrasah..  aku dan beberapa org yg aku tak kenali saat itu menjadi pelajr awalin madrasah itu yg baru d buka pada tahun 2010.
Dgn izin Allah swt kmi semua lalui temuduga itu. Seminggu kemudian nama sy tertera d dinding madrsah merupakn salah satu insan yg terpilih dalm temudag itu
Alhamdulillah ala kullah hal ya Allah..



























Lantas aku buat persiapan untuk kemadrsah.. hebatnya Allah swt.. aku d atur dan d urus oleh insan itu.. yuran pendaftaran almari dan katil sy d belikan olehnya.semoga Allah swt merahmati hdp insan itu.. asbab dia aku muda masuk madrasah dan aku jd spt ini...sehari sebelum masuk madrsah.. baru aku mmberitahu famly akan hal ini.. mulanya mereka tidak setuju dan rasa berat ht.. namun aku jenis yg  tidak ambil peduli kerana jalan yg aku lalui... lebih elok dr pada duduk rumah atu bekerja.

Setelah semua selesai ursan dan keprluan masuk madrsah sudah siap.. aku mananti waktu menjelang petang...untuk  pergi ke madrsah dan tinggalkan rumah seketika untuk mcri  ilmu...
Petang itu.. sy d ambil insan itu untuk hantar ke madrsah.. jam menunjuk sekitar hampir masuk waktu magrib.. tiada siapa2 d rumah waktu aku nak pergi ke madrsah.. aku cri bapak aku untuk minta izin pergi dan mohon doa bapak.. bapak lepaskan aku pergi.. yg lain tiada d rumah.. hanya salam yg sy pesan pada bapak untuk mak kakak2 dan abg2 yg sedang tiada d rumah waktu itu..





Aku melangkah dgn berat tp d susuli dgn yakin..
Langkah ku mmbuka satu azam yg kuat untuk diri ku agamaku dan dakwah ku..
Namun mula saat itu juga aku hidpup merana d madrsah melawan ujian2 iblis laqnatullah alaih..
Tiada satu hr yg ku lalui tanpa seksaan ht .. hanya mereka yg telah d saluti dunia dalam htnya lalu masuk madrsah secara mendadak akan mersah pedihnya seksaan ht d medan madrsasah.. yang dulunya d luar madrsah hepi dgn kawan2 sana sini berjalan dgn handset2 dgn tv dgn keselesaan persekitaran dgn kbahagian famly dgn aktiviti2 bersama kawan2.. kini masuk madrsah hanya ada al quran baju jubah 2 helai kain dua helai dan baju tshirt 2 helai.. sgala benda suda tiada.. tekanan jiwa dan ht semakin hr2 semakin kuat... 





namun dlm minda selalu berkata.. aku sudah puas dgn dunia d luar sana.. biarlah aku bakar makhluk2 yg ada dlm ht ini. Dlm minda selalu berkata.
Klu dunia dulu aku mampu korban kan diri masa dan tenaga untuk belajr dr darjah satu hingga tingkatan 4 .. knp d sini tak blh...aku slalu muhasabah diri saat iblis mmbisik untuk berhenti dr madrsah..







Antara doa yg selalu aku pinta..

Ya Allah
Sedarkan aku bahawa dunia ini sementara
Tiada apa yg bnilai d dunia ini, melainkan yg ada hubungan dgn MU ya Allah












Ya Allah
Buanglah kecintaan makhluk yg besarang dlm ht ku ini..
Jgn biarkan aku cinta akan kebendaan dan  makhluk2  ya Allah











Ya Allah
Jauhi diriku dr pkara2 yg bisa menghakis semagat ku untuk belajr

Jauhilah aku dr pkara2 yg bisa mghilangkan kemanisan iman dlm ht ini

Aku mohon penghapusan dosa untukku ya Allah..
Redhoilah aku.. terimalah aku







Dan banyak lg doa2 yg slalu ku  pohon pada Allah swt
Aku slalu bermuhasah diri bila aku d landa hasutan iblis
Ada satu ketika tu.. ada sorang ulama dr india cium dahi ku saat aku sdang mgaji jam 1 malam..
Di doakan aku aku aamiinkan.. tp aku tak tau apa yg dia baca.. yg pasti aku tau dia doakan aku.. sehingga aku menagis dgn doanya yg berbahasa india..dan lama itu masyaAllah








Pernah juga aku d doakan saat bayan sedang berlangsung...
Saat ulama tu sdang batuk2 ketika bg ceramah.. lalu sy ambilkan dia air untuk minun..
Lepastu dia kata t.kasih.. smoga jd 
hafiz al quran dan dapat istri soleha 4 org..
Audium saat itu semua kata AAMIIN.. masyaALLAH  sy jd malu.



Apapun itu semua cerita saat aku menitih sirat d madrsah.
Ada coretan yg aku tulis mgenai kehdiupan ku d madrsah dr awl hingga aku khatam 30 juzuk.. malangnya hilang.. entah d mana letaknya..
Nanti da jumpa sy update.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan